شبکه های اجتماعی

چرا مارا انتخاب می کنید

طراحی سایت اصفهان وب
ضامن موفقیت شما

 

شبکه اجتماعی چیست؟

آشنایی با انواع شبکه‌های اجتماعی

شبکه‌های اجتماعی به بخشی از زندگی روزمره ما تبدیل شده‌اند. در موارد زیادی حتی امور کاری و آموزشی نیز از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌پذیرد. نزدیک به نیمی از جمعیت دنیا، حداقل در یک شبکه اجتماعی عضویت دارند. به عبارت دیگر، حدود ۴ میلیارد نفر حداقل از یک شبکه اجتماعی استفاده می‌کنند. این رقم و آمار خیره کننده به خوبی اهمیت شبکه‌های اجتماعی در قرن حاضر را نشان می‌دهد. همین موضوع هم باعث شده تا بازاریابی شبکه‌های اجتماعی به یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین زیرمجموعه‌های دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتال تبدیل شود. اما شبکه اجتماعی دقیقاً چیست؟ سرآغاز شبکه‌های اجتماعی به کجا برمی‌گردد؟ در این نوشتار سعی کرده‌ایم تا به این سوالات پاسخ دهیم و توضیحات مشروحی را در رابطه با شبکه‌های اجتماعی ارائه کنیم.

شبکه اجتماعی چیست؟

شبکه اجتماعی یا سوشیال مدیا (Social Media) یک فناوری تعاملی است که به افراد مختلف اجازه می‌دهد تا حرف‌ها، فکرها، ایده‌ها و اطلاعات خود را از طریق زیرساخت‌های ارتباطی و مجازی مثل اینترنت به اشتراک بگذارند. امروزه اغلب شبکه‌های اجتماعی بر بستر اینترنت کار می‌کنند، بنابراین تعریف ساده‌تر شبکه اجتماعی این گونه می‌شود: ابزاری که به کاربران بر بستر اینترنت، امکان ارتباط می‌دهد. این ارتباط می‌تواند شامل ارسال متن، فایل، ویدئو و عکس باشد. کاربران از طریق کامپیوتر شخصی، تبلت و موبایل می‌توانند به شبکه‌های اجتماعی دسترسی داشته باشند. فیس‌بوک و اینستاگرام در حال حاضر، پرمخاطب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیا هستند. با وجود آن که شاید به نظر برسد اهالی اروپا و آمریکای شمالی، وقت زیادی را در شبکه‌های اجتماعی صرف می‌کنند، اما آمارها نشان می‌دهد که پرمصرف‌ترین مشتریان شبکه‌های اجتماعی در آسیا هستند. مردم کشور اندونزی روزانه به صورت میانگین، ۳ ساعت و ۲۳ دقیقه از وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند و از این نظر رتبه اول در دنیا را دارند. کشورهای تایلند، مالزی و امارات متحده عربی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

اهداف و ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی

اکثر شبکه‌های اجتماعی، آن گونه که در بخش‌های بعدی و در قسمت انواع شبکه‌های اجتماعی خواهیم دید، یک سری ویژگی‌های مشترک دارند. اصلی‌ترین ویژگی که تقریباً در بین همه‌ی آن‌ها مشترک است، ایجاد امکان ارتباط با دیگر افراد است. حالا این ارتباط می‌تواند به شکل‌ها و فرم‌های مختلف باشد که همین موضوع، شبکه‌های اجتماعی مختلف را می‌سازد.

تاریخچه شبکه‌های اجتماعی

برخی معتقدند که شبکه‌های اجتماعی با اختراع تلگراف در سال ۱۷۹۲ میلادی متولد شده‌اند. شکی نیست که اختراع تلگراف، نقطه عطف بسیار مهمی در تاریخ ارتباطات محسوب می‌شود. اما شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی به شکل امروزی را باید در عصر اینترنت جست‌وجو کرد. چرا که این اینترنت بود که این امکان را فراهم کرد که میلیون‌ها و میلیاردها انسان در سرتاسر دنیا بتوانند با هم در ارتباط باشند.

نخستین شبکه اجتماعی مجازی

نخستین شبکه اجتماعی که در عصر اینترنت ساخته شد، Six Degrees نام داشت. این شبکه اجتماعی در سال ۱۹۹۷ تأسیس شد. کاربران می‌توانستند در این سایت برای خود عکس نمایه انتخاب کنند و برای دیگران کاربران درخواست دوستی ارسال نمایند. در سال ۱۹۹۹ و با اوج‌گیریِ وبسایت‌های ارائه دهنده خدمات وبلاگ‌، دوران شبکه‌های اجتماعی نیز دچار تحول شد. در واقع این گسترش وبلاگ نویسی بود که باعث شد تا محبوبیت شبکه‌های اجتماعی بالا برود. به عبارت دیگر، محبوبیت و پرطرفدار بودن شبکه‌های اجتماعی امروز، مدیونِ ایجاد و گسترش وبسایت‌های ارائه دهنده خدمات وبلاگ نویسی است. شبکه‌های اجتماعی‌ای نظیر My Space و LinkedIn در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی کار خود را آغاز کردند. وبسایت‌های اشتراک عکسِ Flickr و Photobucket نیز در همین دوره استارت کار خود را زدند. یوتوب در سال ۲۰۰۵ میلادی تأسیس شد و عصر تازه‌ای را در شبکه‌های اجتماعی رقم زد. تا سال ۲۰۰۶، توییتر و فیس‌بوک نیز پا در این عرضه گذاشته بودند. این دو پلتفرم همچنان از محبوب‌ترین و مشهورترین شبکه‌های اجتماعی حال حاضر محسوب می‌شوند. در ادامه وبسایت‌ها و پلتفرم‌های دیگری نظیر تامبلر، اسپاتیفای، فوراسکوئر و پینترست نیز به این جمع پیوستند. پارلر (Parler) و کلاب هاوس (Club House) از جدیدترین پلتفرم‌هایی هستند که به خیلِ شبکه‌های اجتماعی موجود پیوسته‌اند. پارلر کارایی و محیطی شبیه به توییتر دارد. در حالی که کلاب هاوس در حیطه کاملاً جدید فعالیت می‌کند. در اپلیکیشن کلاب هاوس، ارتباط فقط به صورت صوتی و زنده است و امکان اشتراک‌گذاری مدیاهای دیگر وجود ندارد.

محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی

فیس‌بوک همچنان بزرگ‌ترین و پرمخاطب‌ترین پلتفرم در دنیاست. بیش از یک‌سوم جمعیت کل دنیا در فیس‌بوک عضو هستند. در فهرست زیر، ۱۷ شبکه‌ اجتماعی برتر دنیا از نظر میزان محبوبیت را مشاهده می‌کنید.

 

منبع: طراحی سایت دراصفهان

TOP